torsdag 14 april 2011

Hyllning till bonusmamman!!

Jag har varit bonusmamma i 10 år, (tjo vad tiden går..!) och nu tycket jag det är dax att vi bonusmammor sträcker på oss lite extra och slutar ta skit! För ännu en gång har någon "tyckt till" om hur man ska behandla bonusbarn kontra biologiska barn, och nu är det nog!! Några gånger under åren som gått har jag fått kommentarer om min roll som bonusmamma, inte många gånger, men tillräckligt många. Det intressanta är att de som kommenterar och tycker så himla mycket, INGEN av dem har eller har haft bonusbarn! Till er säger jag :"Walk a mile in my shoes", SEN kan vi prata!! Dvs, jag kommer inte att försvara mitt beteende eller mina åsikter inför någon som inte är bonusmamma fler gånger, för de som inte är i situationen har ingen aning, över huvud taget ingen aning, om hur det är att leva halva sitt liv med andras barn!
Två av mina närmsta väninnor lever i samma situation och med dem diskuterar jag känslor, rätt och fel, mm, för de förstår och vet vad jag pratar om. Och de som är i min situation skulle aldrig drömma om att kritisera mig, för återigen, de vet!!!
En grej till i detta är att jag älskar mina bonusbarn, vi har en bra relation, de älskar mina barn och mina barn fullkomligt avgudar sina bonussyskon. Vi lever ett jättebra familjeliv på 6 personer varannan vecka, och ett jättebra familjeliv på 4 personer varannan vecka. Men den som påstår att man "ska" älska sina bonusbarn lika mycket som man älskar sina egna barn, de är ute på väldigt tunn is. Jag vågar påstå, att vi som har bonusbarn jobbar dubbelt så hårt som er som "bara" har biologiska barn för att livet ska gå ihop, vi trippar på tå för att allt ska funka, vi pusslar och trixar, och väger våra ord på guldvåg för att ingen ska känna sig utanför eller felbehandlad. Och varannan vecka handlar, tvättar, städar, skjutsar, pratar, skrattar, gråter, skäller, och framför allt - älskar vi dubbelt så mycket!

Bonusmammor - WE RULE!!!! Vi är bäst, och jag vet hur vi alla sliter!! Stor kram på er för att ni gör ett fantastiskt jobb!!

3 kommentarer:

  1. Jaaa, så rätt, vännen! Gud vad vi får jobba ibland för att få ihop det - både gällande logistik och känslomässigt!! Kram från en i gänget :-)

    SvaraRadera
  2. Underbart att få läsa detta, nu känner jag mig helt plötsligt mycket starkare.
    Som sagt; bonusmammor - we ruuuule! ;)

    SvaraRadera
  3. Hej = ) hitta till dig när jag sökte om bonus barn och föräldrar... mitt bonus säger mamma till mig när hon är hos oss, men av kapar det när hon är hos sin mamma... hon har satt gränsen själv och det funkar suveränt =). Hoppas du får en bra dag. kram

    SvaraRadera