tisdag 10 maj 2011

Finaste komplimangen...

Idag fick jag den finaste komplimang, om man kan kalla det så, som jag nånsin fått... Sent i em kom det hem ett par och ville krama om oss, tjejen i förhållandet är gravid och berättar att anledningen till att hon och hennes man valde att skaffa ytterligare ett barn var till stor del en sak som jag sa till henne på en tjejmiddag för ca 1 år sedan. Wilmer var inte så gammal och vi pratade om de skulle eller inte skulle "skaffa" ett barn till. Hon frågade mig om hur det var och hur det kändes med en liten ännu en gång, och jag svarade att för oss var det en välfärdslyx att få ett barn till och att vi njöt otroligt mycket, att det var det bästa beslut vi tagit, att försöka få och att få, ytterligare ett barn.. Dessa ord svetsade sig fast hos henne och blev en stor anledning till den lilla bebisen som växer i hennes mage nu. Det kändes som den finaste komplimang jag fått, nånsin, och tårarna bara rann... Tänk att mina ord kan vara en liten anledning till ett av livets mirakel..

Idag har jag satt min egen sorg lite åt sidan och tänker väldigt mycket på familjen i Falköping som förlorade sin 5-åriga son i går i en olycka. Jag önskar att jag kunde få krama dem, hårt, hårt, och säga en massa saker som olika människor sa till mig när olyckan med Wilmer inträffade, saker som inte tröstar men som lindrar, lite, lite.. Jag vill gråta med dem, säga att jag förstår, för det gör jag!! Jag vet exakt vad de går igenom, hur vansinnigt ont det gör och hur otroligt svårt det är att förstå att livet kan vända på mindre än en timme. Från glädje till den djupaste sorg, nattsvart, bottenlöst, på minuter.. Jag vet hur det känns och jag önskar inte någon den smärtan, inte någon i hela världen. Jag hoppas de känner mina tankar och all den kärlek och värme som jag skickar, och jag hoppas att de får uppleva samma enorma medmänsklighet, kärlek och omtänksamhet som vi gjort och fortfarande gör, varje dag...

Livet är ett mirakel och det är skört, som en tunn, tunn tråd... Ta vara på det, varje dag, varje minut och varje sekund, för som jag skrev, det kan ändras på en minut. Jag vet det, jag har upplevt det, och jag försöker, trots allt, glädjas åt varje dag som jag och alla runt omkring mig får må bra, vakna på morgonen och uppleva ännu en dag tillsammans. Tillsammans med alla vi älskar..
Wilmer finns här, runt mig, i vårt hus, i vår trädgård, överallt, i mina tankar, hela tiden. Han är med hela, hela tiden, framför allt finns han i mitt hjärta, konstant, och jag bär honom med mig alltid... Han påminner mig om att försöka vara lycklig, försöka komma ihåg att fortsätta älska och uppskatta allting jag har omkring mig. Och jag försöker, hela tiden, och för varje dag känner jag att jag är lite, lite närmre den dagen då jag kanske kommer att känna lycka igen...




9 kommentarer:

  1. Älskade lille Willmer... en så underbart vacker liten pojke, men tydligen även den finaste av alla små änglar som Gud bestämde sig för att ha vid sina sida i himmelen...
    Tänk att ni har er alldeles egna lilla fina skyddsängel som kommer vaka över er livet ut och se till så att ni alla har det bra och alltid kommer vara omgivna av en massa kärlek från alla dess håll. Ni har tagit hand om honom, nu är det hans tur att ta hand om er...

    SvaraRadera
  2. Hej Katarina,

    vi har träffats några gånger men vi känner inte varandra. Jag är Fredriks lillasyster, Anna. Jag fick upp ögonen för din blogg via Kristina och nu följer jag den. Jag tänker ofta på dig och din fina familj. Vad som hände din lille kille är varje förälders värsta mardröm. Jag är tacksam varje dag, på ett nytt sätt, för mina barn. Lille, lille Wilmer - så älskad, så saknad. Vi pratar då och då om Wilmer här hemma. Mina killar undrar varför ett så litet barn kunde dö? Har inga svar att ge dem. Mer än att livet inte alltid är rättvist. Och att man ska vara rädda om varandra.

    Du skriver så fint. Dina tankar får mig att omvärdera livet. Och jag är säker på att det var Wille som var och hälsade på dig den natten!
    Skickar en massa styrka till dig. Och din familj.
    Kramar Anna

    "Jag har varit med om dig. Jag kan aldrig förlora dig"

    SvaraRadera
  3. Ju större motstånd vi stöter på, desto mer energi utvecklar vi för att ta oss igenom.

    Kram på dig och din familj!

    /Terése

    SvaraRadera
  4. Du har ett så stort hjärta !! tänker på er dagligen... Kram

    SvaraRadera
  5. Tänker massa på er familj varje dag....
    Fantastiskt att du kan tänka på andra o stötta o hjälpa fast du själv bär på en stor sorg...
    Tror du har en stor uppgift här i livet o att du kan vägleda o stötta andra människor...
    Tycker du verkar vara en fantastisk person som kämpar på..Många tankar o kramar från mig..//Monica

    SvaraRadera
  6. Fina du! Härliga och kloka du! "Pärlan" ligger faktiskt och väntar på livet till stor del tackvare dig! Din syn på livet är härlig och stark! Jag gillar Dig!
    Kram från Linda & Pärlan

    SvaraRadera
  7. Skickar er massor med kramar!

    SvaraRadera
  8. Allt du skriver berör mig så djupt och jag ser en spegling av mig själv. Är så grymt imponerad av din livsglädje och din inställning mot framtiden du besitter. Önskar jag hade något av det...

    SvaraRadera