lördag 3 september 2011

Kvalitetstid

Idag har jag tillbringat hela dagen med min favoritkille alla kategorier, min store son, Elliott. Vi har varit i Malmö på Folkets Park tillsammans med en av mina äldsta och bästa väninnor och haft en härlig eftermiddag i solen. Elliott är så modig, stark och tapper, och jag vet hur mycket han saknar sin lillebror. Han pratar väldigt mycket om Wilmer och igår, när vi kommit hem efter urnsättningen, så sa han: "Mamma, jag vill oxå dö, för då får jag träffa Wille och jag saknar honom väldigt mycket." Han sa det inte på ett ledset eller argt sätt, utan när han sa att han ville dö så var det inte med sorg utan med en slags glädje över att isåfall få återse sin lillebror.
Jag tror att jag tänker mer på avsaknaden av ett syskon än vad Elliott själv gör, och det gör så ont att se honom tillsammans med andra barn och deras syskon. Jag vet att Elliott önskar sig en ny lillebror eller lillasyster, och jag försöker förklara att det är inte så enkelt. Han önskar sig det mer än ett husdjur, då är det en stark önskan..




Min älskade, galne filur som just nu är anledningen till att jag går upp på morgonen...


1 kommentar:

  1. Din galne filur är väldigt klok! Så enkelt barn ser på saker som sker. Även när det är något så hemskt som detta, att lillebror blivit en ängel.
    Hans sorg är lika stor som er fast han är barn. Han har till och med en lösning på hur han ska få träffa lillebror...Ingen bra, men tänk han vågade säga det till dig. Bara det är modigt tycker jag. Har tänkt på hans önskan om att få ringa Wilmer. Kan ni inte skaffa en "Wilmer telefon" en lur som han kan få lyfta när han behöver prata med lillebror? Så klart kan han ju prata rakt ut i luften som ni säkert redan gör. Men det blir en fysisk handling. Vet inte var jag fick tanken ifrån men jag har tänkt mkt på Elliott. Hans önskan om en lillebror el lillasyster är inte konstig. I hans liv ska det finnas ett småsyskon, det är han ju van vid. Det är hans vardag. Han vet hur givande det är och hur trist saknaden känns. Mycket smart kille! Tror att barn ibland lättare kan se saker för vad de är, jämfört med hur vi vuxna tänker. Förlusten av ett syskon innebär automatiskt inte att det inte ska få komma något nytt. Kärleken till ett syskon finns och då uttrycker Elliott önskan om ett! Inte samma som ett husdjur, han vet vad han vill, din Filur!
    Kramar Linda

    SvaraRadera